Forskningsseminar: MOOCs uden M

MOOCs har internationalt fået stor opmærksomhed de seneste fem år, og debatten har været domineret af amerikanske universiteters udbud af MOOCs. Med afsæt i EU-projektet Higher education Online: MOOCs the European way (HOME) vil seminaret diskutere en europæisk tilgang til MOOCs, og mere konkret præsenteres et koncept for MOOCs på Aarhus Universitet.

19.04.2016 | Pia Gjermandsen Andersen

Dato tor 09 jun
Tid 13:00 16:00
Sted Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, bygning 5620, Paludan Müllers Vej 48, 8200 Aarhus N

MOOCs står for Massive Open Online Courses og beskriver gratis kurser, der er tilgængelige for alle at tage del i. Ved at slette M'et fra MOOCs er målet ikke at fjerne muligheden for mange deltagere i Open Online Courses (OOCs), men vi ønsker at flytte fokus væk fra deltagerantal og frafald, hvilket hidtil har domineret litteraturen og den offentlige debat om MOOCs.

I stedet vil seminaret stille skarpt på følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan man udvikle "forretningsmodeller" for OOCs i en dansk kontekst?
  • Hvori består de særlige læringspotentialer i OOCs?
  • Hvordan kan didaktiske modeller for OOCs se ud?

Ud fra erfaringer fra det europæiske HOME-projekt tager seminaret afsæt i en diskussion af MOOCs/OOCs berettigelse og overordnede uddannelsesmæssige potentialer. På baggrund heraf ønsker vi at indlede en diskussion af koncepter og didaktiske modeller for Open Online Courses i en dansk kontekst.

Endelig fremlægges et konkret design for et Open Online Course om "Digitale læringskontekster", der skal køre på Aarhus Universitet i efteråret 2016.

Program

Præsentationer fra seminaret

Forskningsarrangement - TDM, Seminar, Arts, Videnskabelige medarbejdere, Ph.d.-studerende