Nyheder fra CUDiM

28.09.2018 | Workshop, Medarbejdere

Hvordan får studerende mest muligt ud af peer feedback?

På institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet (KU) er det blevet besluttet, at alle studerende på første semester skal lære at arbejde med peer feedback. Men hvordan lærer de det? Det diskuterede underviserne for nyligt med Helle Hvass og Stine Heger fra CUDiM på to workshops, der havde til formål at identificere,…

28.09.2018 | Forskning

Nye formater skal skabe fælles sprog om digitale kompetencer i gymnasieskolen

En udfordring forbundet med at implementere digital dannelse i danske gymnasieskoler er, at både lærere og elever mangler et fælles sprog omkring digitale kompetencer. Den problemstilling ønsker forskere og deltagere fra DiDaK-projektet at imødekomme med udviklingen af 12 pædagogiske formater, der skal fungere som et samtaleobjekt til at bidrage…

21.09.2018 | Videnskabelige medarbejdere, Videnudveksling

Stor konference om online undervisning finder vej til Aarhus Universitet

Dette efterår er Aarhus Universitet medvært for den årlige internationale EADTU-konference, som i år har titlen Blended and Online Learning. En forhåbning er, at konferencen vil bidrage med inspiration og udbrede engagementet om integreringen af digitale medier i undervisningen på universitetet og i hele landet.

21.09.2018 | Forskning, Uddannelse

På vej til at etablere en digital skolekultur

I foråret 2017 påbegyndte Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier demonstrationsskoleprojektet DiDaK – Digital Dannelse og Kompetenceudvikling. Projektet er nu halvvejs, og forskerholdet gør status over centrale opmærksomhedspunkter med fokus på, hvad skolernes ledelser skal være bevidste om i arbejdet med etableringen af en digital…

21.08.2018 | Forskning, Uddannelse

Nyt projekt: gymnasieledere skal tættere på kerneydelse

Udvikling af den pædagogiske praksis på landets gymnasier skal på dagsordenen, hvis gymnasiereformens mål om styrkede gymnasiale uddannelser skal nås. Derfor indleder Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier og 19 gymnasier landet over nu et samarbejde om den faglige pædagogiske ledelse, der konkret tager form som en videreudvikling af…

20.08.2018 | Workshop, Uddannelse

Erfarne og nye lærere udveksler viden om digitale kompetencer

En essentiel del af det igangværende DiDaK-projekt i gymnasieskolen er at dele de udviklede pædagogiske formater med kolleger og fagfæller. Det blev der konkret taget hul på på workshoppen 9. august, hvor skoleledere fra de deltagende skoler stod for slagets gang, og hvor nye deltagere blev budt velkommen.

09.08.2018 | Uddannelse

Sæt fokus på studiekompetencer fra studiestart

Når der tales om uddannelse, er der ofte stort fokus på karakterer og eksamen, mens selve studieforløbet og de akademiske kompetencer, som de studerende skal arbejde med, står i baggrunden. Som underviser har du et medansvar for, at dine studerende ikke blot lærer at gå til eksamen og svare rigtigt men også lærer at arbejde med og reflektere over…

11.07.2018 | Uddannelse

Efteruddannelse i entreprenørskab sætter fokus på organisation

Efteruddannelsen E3U, der uddanner undervisere i at anvende entreprenørskab i undervisningen, udvides i efteråret med endnu et modul, E3U-top-op. Det nye forløb sætter fokus på den organisatoriske dimension og giver deltagerne mulighed for at videreudvikle deres eget undervisningsrelaterede projekt, så det kan skabe værdi for hele…

25.06.2018 | Pædagogik, læring og filosofi, Bogomtaler

Hvordan kan studerende arbejde med empiri i en teoretisk optik?

Udgivelse: Adjunkt Lea Lund og adjunkt Hanne Balsby Thingholm manglede begge en bog om, hvordan man empirisk kan undersøge pædagogiske praksisser. Det er nu blevet til bogen Empirisk didaktik, hvor de ved hjælp af eksempler på, hvordan empiriske projekter er udført, forsøger at demonstrere, hvordan empirisk didaktisk forskning kan udføres,…

15.06.2018 | Forskning, Uddannelse

To nye udgivelser om klasseledelse til gymnasieskolen

Forskningsprojektet KlasseLedelse og ErfaringsOpsamling (KLEO) har nu genneført den første aktionsrunde på Skive College. På baggrund af disse indledende erfaringer, udrulles KLEO-konceptet efter sommerferien til fire nye ungdomsuddannelser, der også skal arbejde med både lærer- og skoleudvikling.

Viser resultater 1 til 10 ud af 139

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

                   

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier og få et månedligt sammendrag af nyheder og historier fra centeret i din indbakke.



Husk at aktivere dit abonnement via den bekræftelsesmail, som du modtager, når du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.