Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder fra CUDiM

Foto: AU kommunikation

18.02.2019 | Uddannelse, Medarbejdere

GUIDE: Sådan lærer du dine studerende at give hinanden feedback

Feedback er ikke kun noget, der skal følge op på eksamen. Det kan derimod være klogt at indtænke allerede i løbet af semesteret. Og du kan gøre det både nemt og effektivt ved at lære dine studerende at give hinanden feedback. Men hvordan? Læs seks gode råd her.

31.01.2019 | Konference, Forskning

Mød CUDiM på Danmarks Læringsfestival 2019

I foråret er Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM) endnu en gang at finde på Danmarks Læringsfestival, der i år sætter fokus på teknologiforståelse. Foruden to oplæg på festivalens konference om computational thinking og digitale kompetencer vil CUDiM bidrage med forskningsbaseret viden inden for en række felter, der berører…

Foto: AU Kommunikation

30.01.2019 | Kursus, Uddannelse

Aarhus Universitet sætter bæredygtighed i fokus på sommerkursus i entreprenørskab

Studerende får nu mulighed for at fordybe sig i et af tidens mest omdiskuterede emner - bæredygtighed. Sommerkurset Sustainable Entrepreneurship udbydes for første gang i sommeren 2019 og skal ruste studerende til at udvikle bæredygtige løsninger gennem entreprenørielle metoder i tæt samarbejde med virksomheder og organisationer.

Foto: AU Kommunikation

17.01.2019 | Forskning, Pædagogik, læring og filosofi

FPL-projektet sætter didaktiske refleksioner i gang hos gymnasieledere

Intentionen med projektet Faglig Pædagogisk Ledelse i gymnasieskolen er at bringe lederen tættere på undervisningen gennem observation og samtale med lærerne. Halvvejs i forløbet viser ledernes første erfaringer, at det er lettere sagt end gjort, men at projektet har åbnet for mange nye perspektiver på egen rolle og skolens udviklingspotentiale.

20.11.2018 | Workshop, Uddannelse

VIDEO: Hvordan kan du som underviser arbejde med digital faglighed og begrebet co-creation?

VIDEO: På den seneste workshop i forskningsprojektet Digital Dannelse og Kompetenceudvikling i gymnasieskolen (DiDaK) gik forskerteamet og de deltagende lærere i dybden med digital faglighed, herunder særligt begreberne co-creation, connectiveness og factfullness. I denne video forklarer forskningsleder Christian Dalsgaard, hvad co-creation er, og…

08.11.2018 | Uddannelse, Medarbejdere

Hvad er entreprenørskab - og hvordan passer det sammen med uddannelse?

Entreprenørskab er i en skandinavisk kontekst ikke kun synonymt med virksomhedsopstart. Det er også et didaktisk greb, som anvendes i undervisningen i både folkeskolen, gymnasieskolen og på universitetet. Sarah Robinson, Helle Færgemann og Julie Skaar, der alle underviser i og med entreprenørskab, forklarer, at entreprenøriel undervisning bidrager…

26.10.2018 | Forskning, Uddannelse

Gymnasieledere er klar til at arbejde med faglig-pædagogisk ledelsesudvikling

Lederne fra de gymnasieskoler, som deltager i det nyligt opstartede FPL-projekt, er både seriøse og engagerede omkring at skulle arbejde med faglig pædagogisk ledelsesudvikling. Det er blevet bekræftet i løbet af de sidste uger, hvor Mette Boie og Tom Gislev fra projektgruppen har været på besøg på de 15 skoler, som indgår i projektet.…

Foto: CUDiM

26.10.2018 | Workshop, Pædagogik, læring og filosofi

Den digitale medierevolution kræver nye normer – også for undervisning

Deltagerne i DiDaK-projektet ’Digital Dannelse og Kompetenceudvikling’ fik perspektiver udefra til fjerde og sidste workshop den 10. oktober 2018. Lektor i Medievidenskab Jesper Tække bidrog til diskussionerne om digital dannelse og skolepraksis med blandt andet Teorien om de tre bølger og forholdet mellem digitale mediepraksisser og almendannelse.

25.10.2018 | Konference

Potentialer i korte og åbne læringsforløb diskuteres til konference på Aarhus Universitet

Aarhus Universitet agerede for nylig medværter for den internationale EADTU-konference Blended and Online Learning, der i år satte fokus på integreringen af digitale medier i undervisningen på tværs af forskermiljøer. På konferencens anden dag blev der særligt sat fokus på online undervisning og potentialerne i korte og åbne læringsforløb.

28.09.2018 | Workshop, Medarbejdere

Hvordan får studerende mest muligt ud af peer feedback?

På institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet (KU) er det blevet besluttet, at alle studerende på første semester skal lære at arbejde med peer feedback. Men hvordan lærer de det? Det diskuterede underviserne for nyligt med Helle Hvass og Stine Heger fra CUDiM på to workshops, der havde til formål at identificere,…

Viser resultater 21 til 30 ud af 167

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste