Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder fra CUDiM

26.10.2018 | Forskning, Uddannelse

Gymnasieledere er klar til at arbejde med faglig-pædagogisk ledelsesudvikling

Lederne fra de gymnasieskoler, som deltager i det nyligt opstartede FPL-projekt, er både seriøse og engagerede omkring at skulle arbejde med faglig pædagogisk ledelsesudvikling. Det er blevet bekræftet i løbet af de sidste uger, hvor Mette Boie og Tom Gislev fra projektgruppen har været på besøg på de 15 skoler, som indgår i projektet.…

Foto: CUDiM

26.10.2018 | Workshop, Pædagogik, læring og filosofi

Den digitale medierevolution kræver nye normer – også for undervisning

Deltagerne i DiDaK-projektet ’Digital Dannelse og Kompetenceudvikling’ fik perspektiver udefra til fjerde og sidste workshop den 10. oktober 2018. Lektor i Medievidenskab Jesper Tække bidrog til diskussionerne om digital dannelse og skolepraksis med blandt andet Teorien om de tre bølger og forholdet mellem digitale mediepraksisser og almendannelse.

25.10.2018 | Konference

Potentialer i korte og åbne læringsforløb diskuteres til konference på Aarhus Universitet

Aarhus Universitet agerede for nylig medværter for den internationale EADTU-konference Blended and Online Learning, der i år satte fokus på integreringen af digitale medier i undervisningen på tværs af forskermiljøer. På konferencens anden dag blev der særligt sat fokus på online undervisning og potentialerne i korte og åbne læringsforløb.

28.09.2018 | Workshop, Medarbejdere

Hvordan får studerende mest muligt ud af peer feedback?

På institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet (KU) er det blevet besluttet, at alle studerende på første semester skal lære at arbejde med peer feedback. Men hvordan lærer de det? Det diskuterede underviserne for nyligt med Helle Hvass og Stine Heger fra CUDiM på to workshops, der havde til formål at identificere,…

28.09.2018 | Forskning

Nye formater skal skabe fælles sprog om digitale kompetencer i gymnasieskolen

En udfordring forbundet med at implementere digital dannelse i danske gymnasieskoler er, at både lærere og elever mangler et fælles sprog omkring digitale kompetencer. Den problemstilling ønsker forskere og deltagere fra DiDaK-projektet at imødekomme med udviklingen af 12 pædagogiske formater, der skal fungere som et samtaleobjekt til at bidrage…

21.09.2018 | Videnskabelige medarbejdere, Videnudveksling

Stor konference om online undervisning finder vej til Aarhus Universitet

Dette efterår er Aarhus Universitet medvært for den årlige internationale EADTU-konference, som i år har titlen Blended and Online Learning. En forhåbning er, at konferencen vil bidrage med inspiration og udbrede engagementet om integreringen af digitale medier i undervisningen på universitetet og i hele landet.

21.09.2018 | Forskning, Uddannelse

På vej til at etablere en digital skolekultur

I foråret 2017 påbegyndte Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier demonstrationsskoleprojektet DiDaK – Digital Dannelse og Kompetenceudvikling. Projektet er nu halvvejs, og forskerholdet gør status over centrale opmærksomhedspunkter med fokus på, hvad skolernes ledelser skal være bevidste om i arbejdet med etableringen af en digital…

21.08.2018 | Forskning, Uddannelse

Nyt projekt: gymnasieledere skal tættere på kerneydelse

Udvikling af den pædagogiske praksis på landets gymnasier skal på dagsordenen, hvis gymnasiereformens mål om styrkede gymnasiale uddannelser skal nås. Derfor indleder Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier og 19 gymnasier landet over nu et samarbejde om den faglige pædagogiske ledelse, der konkret tager form som en videreudvikling af…

20.08.2018 | Workshop, Uddannelse

Erfarne og nye lærere udveksler viden om digitale kompetencer

En essentiel del af det igangværende DiDaK-projekt i gymnasieskolen er at dele de udviklede pædagogiske formater med kolleger og fagfæller. Det blev der konkret taget hul på på workshoppen 9. august, hvor skoleledere fra de deltagende skoler stod for slagets gang, og hvor nye deltagere blev budt velkommen.

09.08.2018 | Uddannelse

Sæt fokus på studiekompetencer fra studiestart

Når der tales om uddannelse, er der ofte stort fokus på karakterer og eksamen, mens selve studieforløbet og de akademiske kompetencer, som de studerende skal arbejde med, står i baggrunden. Som underviser har du et medansvar for, at dine studerende ikke blot lærer at gå til eksamen og svare rigtigt men også lærer at arbejde med og reflektere over…

Viser resultater 31 til 40 ud af 171

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste