Vores centrale opgave er at styrke og støtte fakultetet Arts på Aarhus Universitet i den pædagogisk-didaktiske udvikling af uddannelserne med henblik på at sikre kvalitet og fremdrift. Vores arbejde er baseret på et samarbejder med prodekanen for uddannelse på baggrund af bl.a. Arts’ uddannelseseftersyn og de uddannelsesstrategiske initiativer, som initieres fra fakultetsledelsen.
Vi understøtter udviklingen af uddannelserne på Arts konkret gennem udformningen af nye studieordninger, herunder hvilke prøveformer og målbeskrivelser, der er meningsfulde i forhold til undervisere, studerende og lederes visioner, målsætninger og behov til den konkrete uddannelse.
Vi arbejder sammen med uddannelsesmiljøerne omkring, hvordan fagenes curriculum - uddannelsens samlede mål og indhold - er opbygget. Det sker ud fra forskellige curriculum-principper, som defineres af uddannelsesmiljøerne inden for de aktuelle uddannelsespolitiske rammer.
Vi rådgiver og giver faglige input til udviklingen af uddannelsernes struktur, sammenhænge og progression. Vores rådgivning tager afsæt i analyser af uddannelsernes beskaffenhed, undervisernes behov og problemstillinger og ikke mindst i den nyeste forskning på området. Vi lytter til fagets repræsentanter, faciliterer en samtale og giver i processen bud på hvilke meningsgivende tiltag, der er muligheder for på området.
Udviklingsarbejdet opstår primært på baggrund af henvendelser fra afdelingsledere eller udvalg om revisioner af studieordninger eller målbeskrivelser til en uddannelse.
CUDiM laver udvikling og samarbejder på mange måder med uddannelsesmiljøerne. Vi deltager bl.a. i fagets pædagogiske dage, hvor undervisere, udviklere og ledere arbejder med studiets målbeskrivelser og prøveformer, dels for at skabe overensstemmelse med gældende regler og rammer, dels for at optimere de enkelte fag i forhold til de studerendes læreprocesser og retssikkerhed i eksamenssituationerne. Arbejdet er altid løsningsorienteret og handler om at skabe et holdbart output, som kan finde praktisk anvendelse med det samme