Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder fra CUDiM

(Robinson, 2020, s. 103)

11.11.2020 | Arts, Bogomtaler

Etnografi og entreprenørskab er nøgleord i ny pædagogisk model

Hvordan udvikles nye pædagogiske modeller til en verden, der er uforudsigelig og under konstant forandring? Ifølge lektor og forsker i entreprenørskabsundervisning, Sarah Robinson, kan koblingen mellem etnografi og entreprenørskab være nøglen til at klæde studerende på videregående uddannelser på til fremtiden.

29.10.2020 | Medarbejdere

Kickstart dialogen i din undervisning: Online icebreakers

En ny undersøgelse viser, at studerende på Aarhus Universitet betragter god interaktion som essentiel for god online undervisning. Men hvordan sørger man som underviser for at facilitere en god dialog online? Vi kommer her med vores bud på online icebreakers, der kan løfte stemningen i det online rum.

AU foto Ida Jensen

19.10.2020 | Medarbejdere, Uddannelse

Understøt de studerendes etablerede studiegrupper i Zoom

En ny tilføjelse i Zoom gør det muligt let at understøtte de studerendes etablerede studiegrupper online. Nu kan deltagerne selv vælge det grupperum, de vil deltage i, hvilket også åbner for en række andre pædagogiske tiltag.

09.10.2020 | Bogomtaler, Uddannelse

Webinar: Nye kompetencer i gymnasiet

Med reformen trådte fire brede faglige kompetencer helt ind i klasseværelset på alle ungdomsuddannelser; de innovative, digitale, globale og karrierekompetencer. I lovteksten fremgår det, at undervisningen skal tilrettelægges, så eleverne møder den læring, der kan føre til disse kompetencer i både enkeltfaglige og flerfaglige forløb. Men hvad…

Institutional level

06.10.2020 | Forskning, Uddannelse

Stort europæisk projekt sætter fokus på blended learning

Blended learning er på rekordtid gået fra at være et begreb fra uddannelsesforskningen til at være et gennemgående vilkår for de fleste undervisere. EMBED tilbyder en ny implementerings- og udviklingsmodel for blended learning på tre niveauer, der bl.a. anerkendes af forsker i it i læring, Christian Dalsgaard.

AU's fælles center for universitetspædagogik skal styrke forskning og praksis, når centeret går i luften 1. oktober. Arkivfoto: Lars Kruse

01.10.2020 | Arts, Uddannelse

Nyt fælles pædagogisk center går i luften

AU’s fælles universitetspædagogiske center er nu blevet søsat. Et fortsat tæt samarbejde med underviserne på universitetet prioriteres højt – også mens rammerne for det nye center falder på plads.

26.08.2020 | Bogomtaler, Uddannelse

Nye kompetencer i gymnasiet

I gymnasiereformen 2017 gjorde fire nye kompetencesøjler indtog i den gymnasiale undervisning. Men hvordan har lærerne oplevet implementeringen af kompetencerne, og hvordan kan man undervise i dem i praksis? Det diskuteres i den nye bog “Nye kompetencer i gymnasiet”.

14.08.2020 | Forskning, Bogomtaler

Førsteårsdidaktik i et blended learning-format

På det første studieår, hvor alting er nyt, er god undervisning om muligt endnu vigtigere end ellers. I år bliver undervisningen for de nye studerende på Aarhus Universitet dog anderledes, da formatet bliver delvist online. Men det gør ikke førsteårsdidaktikken mindre relevant.

26.06.2020 | Arts, Medarbejdere

Blended learning som ny undervisningsform

Når studerende og undervisere vender tilbage til universiteterne efter sommerferien, bliver det til en markant anderledes hverdag: En del af undervisningen skal nemlig fortsat foregå online. Formatet hedder ‘blended learning’ - men hvad betyder det egentlig i praksis?

25.06.2020 | Natur og teknologi

Deltag i nyt projekt om interaktive laboratorier for naturfagene

Vær med til at udforske mulighederne ved interaktive laboratorier i naturfagene. I projektet InterLab skal lærerteams, teknologiproducenter, forskere og konsulenter i fællesskab afprøve og udvikle brugen af interaktive laboratorier i naturfagsundervisningen. Målet er mere motiverede elever i naturfagsundervisningen.

Viser resultater 1 til 10 ud af 205

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste