Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder fra CUDiM

03.02.2021 | Medarbejdere

Linksamling til online undervisning

Når det gælder online undervisning, er der efterhånden rigtig meget materiale og information at holde styr på - og der kommer hele tiden mere. Vi har forsøgt at samle noget af det mest relevante for undervisere på Aarhus Universitet

22.01.2021 | Uddannelse, Arts

Studerende: Studiegruppen er afgørende i en online studiehverdag

Med udsigt til et forårssemester, der også i nogen grad vil foregå online, har vi samlet en række studerendes erfaringer med, hvad der fungerer for dem, og hvordan de har skabt en stabil hverdag med online studiearbejde. Flere studerende peger på studiegruppen som essentiel.

19.01.2021 | Workshop

Workshops i online undervisning: Kom godt i gang med semesteret

Vi går et forårssemester i møde, hvor der som tidligere vil indgå helt og delvist online elementer i undervisningen. Har du brug for at blive klædt på til at undervise online eller mangler du blot ny inspiration til din online undervisning, kan du deltage i CED’s nye workshops.

08.12.2020 | Arts, TDM

Online eksamen: Her finder du hjælp til omlægningen

Mange af efterårssemesterets eksamener bliver som følge af corona-restriktionerne afviklet online i Zoom. Du kan som underviser og eksaminator på Arts tilmelde dig workshops og finde vejledninger om online eksamen, ligesom du kan opsøge gode råd og få sparring hos Centre for Educational Development.

03.12.2020 | Arts, Bogomtaler

Studerendes udfordringer på første studieår skal hjælpe kommende studerende

Hvad kan vi lære af Arts-studerendes oplevelser af at starte på universitetet? Det har udviklingskonsulent Pernille Risør Elving og tidligere videnskabelig assistent Rasmus Hansen fra CED undersøgt og forsøgt at svare på i november måneds udgave af Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT).

(Robinson, 2020, s. 103)

11.11.2020 | Arts, Bogomtaler

Etnografi og entreprenørskab er nøgleord i ny pædagogisk model

Hvordan udvikles nye pædagogiske modeller til en verden, der er uforudsigelig og under konstant forandring? Ifølge lektor og forsker i entreprenørskabsundervisning, Sarah Robinson, kan koblingen mellem etnografi og entreprenørskab være nøglen til at klæde studerende på videregående uddannelser på til fremtiden.

29.10.2020 | Medarbejdere

Kickstart dialogen i din undervisning: Online icebreakers

En ny undersøgelse viser, at studerende på Aarhus Universitet betragter god interaktion som essentiel for god online undervisning. Men hvordan sørger man som underviser for at facilitere en god dialog online? Vi kommer her med vores bud på online icebreakers, der kan løfte stemningen i det online rum.

AU foto Ida Jensen

19.10.2020 | Medarbejdere, Uddannelse

Understøt de studerendes etablerede studiegrupper i Zoom

En ny tilføjelse i Zoom gør det muligt let at understøtte de studerendes etablerede studiegrupper online. Nu kan deltagerne selv vælge det grupperum, de vil deltage i, hvilket også åbner for en række andre pædagogiske tiltag.

09.10.2020 | Bogomtaler, Uddannelse

Webinar: Nye kompetencer i gymnasiet

Med reformen trådte fire brede faglige kompetencer helt ind i klasseværelset på alle ungdomsuddannelser; de innovative, digitale, globale og karrierekompetencer. I lovteksten fremgår det, at undervisningen skal tilrettelægges, så eleverne møder den læring, der kan føre til disse kompetencer i både enkeltfaglige og flerfaglige forløb. Men hvad…

Institutional level

06.10.2020 | Forskning, Uddannelse

Stort europæisk projekt sætter fokus på blended learning

Blended learning er på rekordtid gået fra at være et begreb fra uddannelsesforskningen til at være et gennemgående vilkår for de fleste undervisere. EMBED tilbyder en ny implementerings- og udviklingsmodel for blended learning på tre niveauer, der bl.a. anerkendes af forsker i it i læring, Christian Dalsgaard.

Viser resultater 1 til 10 ud af 210

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste