Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Josephine vil designe fremtidens læringsrum

13.02.2020 | Pædagogik, læring og filosofi, Arts

Randers Statsskole har sat pædagogisk udvikling på dagsordenen

For en rektor på et gymnasium er det vigtigt, at lærerne får værktøjer til løbende at udvikle deres undervisning og deres relationer til eleverne. Rektor Lone Andersen har arbejdet med at skabe professionelle læringsfællesskaber på Randers Statsskole via en række forskningsbaserede projekter og støtte fra CUDiM.

27.01.2020 | Workshop, Ph.d.-studerende

Ph.d-workshop: Podcast som forskningsformidling

Kom i gang med formidle din forskning på en interessant og anderledes måde med podcast. Forbered stoffet, lav de første optagelser og rediger din kommende podcast i denne todelte workshop.

08.01.2020 | Udgivelse, Arts

Projektet DiDaK sætter fokus på digitale kompetencer i gymnasiet

Hvordan skal vi arbejde med digitale kompetencer i gymnasieskolen? Aarhus Universitet har sammen med fem gymnasieskolers lærere og ledere udviklet undervisningsforløb med digitale teknologier som drivkraft. Resultatet af projektet DiDaK er en række udgivelser med nye formater for undervisning, beskrivelse af digitale kompetencer og bud på udvidede…

08.01.2020 | Arts, Uddannelse

Nyt AU Educate på tværs af fakulteter

AU Educate, Arts’ online undervisningsressource, vil fremover tilbyde inspiration og relevant indhold til alle undervisere på Aarhus Universitet. De mange eksempler fra praksis, gode råd til kvalitetsundervisning og vejledninger til digitale medier suppleres nu med materialer til undervisning i bl.a. klinikker og laboratorier.

18.12.2019 | Videnudveksling, Medarbejdere

Academic Literacy er ikke et emne, man skal undervise i - det er en måde at undervise på

Hvorfor er det nødvendigt, at arbejde med Academic Literacy? Det har vi spurgt udviklingskonsulent og retoriker Simone Brendstrup om. Herunder fortæller hun om, hvad Academic Literacy er, og hvilke problemstillinger det kan være med til at løse - og så kommer hun med konkrete råd til, hvordan du kan arbejde med Academic Literacy i din undervisning.

18.12.2019 | Uddannelse, Medarbejdere

Uddannelsesbiblioteker udvikler læringsmønstre for studerendes akademiske digitale kompetencer

Fem uddannelsesbiblioteker samarbejder i STAK-projekt om at udvikle 300 læringsmønstre, som skal understøtte akademiske digitale kompetencer hos studerende på videregående uddannelser. Halvvejs i projektet deles nu de første materialer på en åben online platform.

Foto: AU Kommunikation

28.11.2019 | Videnudveksling, Pædagogik, læring og filosofi

Hvordan arbejder man databaseret med pædagogiske ledelse?

I tre videoer fortæller gymnasieledere om deres erfaringer med indsamling, fastholdelse og fortolkning af kvalitative data fra undervisningen med henblik på at bruge dem som afsæt for pædagogiske udviklingssamtaler med lærere. Bliv inspireret af projektet Faglig Pædagogisk Ledelse til selv at skabe forandring i jeres skolepraksis.

21.11.2019 | Uddannelse, Medarbejdere

Brug podcasts i undervisningen

Podcasts er de senere år blevet et populært medie til underholdning, tidsfordriv og inspiration. Men genren rummer også potentialer i forhold til undervisning, der er værd at kigge nærmere på. Udviklere fra CUDiM har samlet erfaringer og gode råd på en ny temaside på online ressourcen AU Educate.

01.11.2019 | Uddannelse, Videnskabelige medarbejdere

Internationale studerendes største udfordringer - hvad kan du gøre som underviser?

En rundspørge blandt nye internationale udvekslingsstuderende på Aarhus Universitet viser, at de er overraskede over det uformelle forhold mellem underviser og studerende på universitetet - og udfordrede af den store læsebyrde samt forventningen om aktiv deltagelse. Vi har spurgt Stacey Cozart, der til daglig arbejder med internationalisering på…

28.10.2019 | Bogomtaler, Udgivelse

Professionel læring udenfor uddannelsesinstitutionerne

I anledning af udgivelsen af bogen “Networked Professional Learning - Emerging and Equitable Discourses for Professional Development” har vi spurgt professor Yishay Mor, hvorfor det er vigtigt at fokusere på ‘professionel læring’ uden for uddannelsesinstitutionerne, og hvordan ‘networked learning’ spiller en rolle i professionel udvikling. Læs…

Viser resultater 1 til 10 ud af 179

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste